RSS
A A A K
SmodBIP
To jest wersja archiwalna z dnia 28.07.2010, zobacz aktualnÄ… wersjÄ™ tej strony.
Zmiany wprowadzono z powodu: zmiana statutu do dnia 01.01.2011

Statut

Załącznik
Do Uchwały Nr 902/XLVIII/2005
Rady Miejskiej
w Rudzie ÅšlÄ…skiej
z dnia 27.10.2005r.


S T A T U T

Domu Pomocy SpoÅ‚ecznej „Senior”

w Rudzie ÅšlÄ…skiej

I. Postanowienia ogólne

§ 1

1. Dom Pomocy SpoÅ‚ecznej „Senior”, zwany dalej Domem jest jednostkÄ… organizacyjnÄ… Miasta Ruda ÅšlÄ…ska, o zasiÄ™gu ponadgminnym, dziaÅ‚ajÄ…cÄ… w formie jednostki budżetowej.
2. Dom działa na podstawie obowiązującego prawa, w szczególności w oparciu o następujące przepisy:
1) ZarzÄ…dzenia Wojewody Katowickiego Nr 32/86 z dnia 19 czerwca 1986r. w sprawie utworzenia PaÅ„stwowego Domu Pomocy SpoÅ‚ecznej w Rudzie ÅšlÄ…skiej oraz ZarzÄ…dzenia Nr19/92 Wojewody Katowickiego z dnia 10 lutego 1992r. w sprawie zmiany nazwy PaÅ„stwowego Domu Pomocy SpoÅ‚ecznej dla DorosÅ‚ych w Rudzie ÅšlÄ…skiej – Orzegowie oraz nadania statutu Domowi Pomocy SpoÅ‚ecznej „Senior” w Rudzie ÅšlÄ…skiej – Orzegowie,
2) Ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej
(Dz.U. Nr 64, poz. 593 z późniejszymi zmianami),
3) Ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorzÄ…dzie gminnym
(tekst jednolity z 2001r.Dz.U. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami),
4) Ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorzÄ…dzie powiatowym
(tekst jednolity z 2001r. Dz.U. Nr 142, poz.1592 z późniejszymi zmianami),
5) Ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych
(Dz.U. Nr 19, poz. 177 z późniejszymi zmianami),
6) Ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych
(tekst jednolity z 2003r. Dz.U. Nr 15, poz. 148 z późniejszymi zmianami),
7) Ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości
(tekst jednolity z 2002r. Dz.U. Nr 76, poz. 694 z późniejszymi zmianami),
8) Ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami
(tekst jednolity z 2004r. Dz.U. Nr 261, poz. 2603 z późniejszymi zmianami),
9) Kodeksu postępowania administracyjnego,
10) Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 września 2000r.
w sprawie domów pomocy społecznej
(Dz.U. Nr 82, poz. 929 z późniejszymi zmianami),
11) Niniejszego Statutu.
3. Nadzór nad Domem sprawuje Prezydent Miasta Ruda Śląska oraz Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w zakresie określonym przez Prezydenta Miasta.
4. Siedziba Domu mieści się w Rudzie Śląskiej, przy ul. Puszkina 7.
5. Nazwa Domu brzmi: Dom Pomocy SpoÅ‚ecznej „Senior” w Rudzie ÅšlÄ…skiej.
6. Dom używa pieczęci zgodnie z nazwą Domu w pełnym brzmieniu.

§ 2

1. Dom jest jednostką stałego pobytu, przeznaczoną dla osób przewlekle somatycznie chorych.
2. W miarę potrzeb i możliwości Dom może świadczyć usługi na rzecz środowiska lokalnego.
3. W miarę potrzeb i możliwości Dom może tworzyć Filie.



II. Zasady działania Domu

§ 3

1. Decyzję o skierowaniu do Domu i decyzję ustalającą opłatę za pobyt w domu pomocy społecznej wydaje organ gminy właściwej dla danej osoby w dniu jej kierowania do domu pomocy społecznej.
2. Decyzję o umieszczeniu w domu pomocy społecznej wydaje właściwy organ gminy lub inna, upoważniona przez niego osoba.
3. Pobyt w Domu jest odpłatny do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania, według szczególnych zasad, określonych w ustawie o pomocy społecznej.
4. Dom pokrywa wydatki związane z zapewnieniem mieszkańcom całodobowej opieki oraz zaspokajaniem ich niezbędnych potrzeb bytowych i społecznych. Dom może pokrywać wydatki ponoszone na niezbędne usługi pielęgnacyjne w zakresie wykraczającym poza uprawnienia wynikające z przepisów o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.


III. Zakres i poziom świadczonych usług

§ 4

1. Dom zapewnia całodobową opiekę, świadczy usługi bytowe, wspomagające i edukacyjne, uwzględniając indywidualne potrzeby i możliwości psychofizyczne mieszkańców a także prawa człowieka, w tym szczególnie prawo do godności, wolności, intymności i poczucia bezpieczeństwa.
2. Dom świadczy usługi:
1) w zakresie zaspokajania potrzeb bytowych, zapewniajÄ…c:
a) miejsce zamieszkania,
b) wyżywienie,
c) odzież i obuwie,
d) utrzymanie czystości;
2) opiekuńcze, polegające na:
a) udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
b) pielęgnacji,
c) niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych;
3) wspomagajÄ…ce, polegajÄ…ce na:
a) umożliwieniu udziału w terapii zajęciowej,
b) podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu mieszkańców,
c) umożliwieniu zaspokajania potrzeb religijnych i kulturalnych,
d) zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,
e) stymulowaniu nawiązywania, utrzymywania i rozwijania kontaktu z rodziną i środowiskiem,
f) działaniu zmierzającym do usamodzielnienia mieszkańca, w miarę jego możliwości,
g) pomocy usamodzielniającemu się mieszkańcowi w umożliwieniu podjęcia pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny,
h) zapewnieniu bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
i) pokryciu, w miarę możliwości, mieszkańcowi nie posiadającemu własnego dochodu, wydatków na niezbędne przedmioty osobistego użytku, w kwocie nie przekraczającej 30% zasiłku stałego, o którym mowa w ustawie o pomocy społecznej,
j) zapewnieniu przestrzegania praw mieszkańców oraz dostępności do informacji o tych prawach,
k) sprawnym załatwianiu skarg i wniosków mieszkańców.
3. Zakres usług, o których mowa w ust. 2 ustala się uwzględniając indywidualne potrzeby i możliwości psychofizyczne poszczególnych mieszkańców.
4. Dom umożliwia mieszkańcom korzystanie ze świadczeń zdrowotnych przysługujących na podstawie odrębnych przepisów.


IV. Organizacja Domu

§ 5

1. Pracą Domu kieruje Dyrektor, którego zatrudnia i zwalnia Prezydent Miasta Ruda Śląska.
2. Dyrektor Domu w szczególności:
1) zarządza Domem, kieruje jego działalnością i reprezentuje go na zewnątrz,
2) sprawuje nadzór nad majątkiem Domu,
3) tworzy warunki realizacji przez Dom zadań statutowych poprzez właściwe gospodarowanie środkami określonymi w planie finansowym Domu i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
4) organizuje w sposób właściwy pracę Domu.
3. Dyrektor Domu wykonuje czynności pracodawcy w rozumieniu przepisów prawa pracy dla pracowników zatrudnionych w Domu, w szczególności zatrudnia ich i zwalnia oraz jest ich przełożonym służbowym.
4. Dyrektor Domu działa zgodnie z przepisami prawa, samodzielnie podejmuje decyzje i ponosi za nie pełną odpowiedzialność.
5. Dyrektor Domu jednoosobowo podejmuje czynności prawne w zakresie zarządu powierzonej mu części mienia komunalnego, na podstawie pełnomocnictwa udzielonego mu przez Prezydenta Miasta.
6. Dla realizacji zadań statutowych Dyrektor Domu jest uprawniony do podejmowania decyzji w formie zarządzeń, regulaminów, instrukcji i pism okólnych.
7. W sprawach pracowniczych i socjalnych dyrektor Domu współdziała ze związkami zawodowymi w zakresie ustalonym przepisami prawa pracy i ustawą o związkach zawodowych.

§ 6

1. W Domu zatrudnia się pracowników działalności podstawowej, administracji i obsługi.
2. Kwalifikacje niezbędne do zajmowania stanowisk, zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników Domu określają odrębne przepisy.
3. Podział czynności, uprawnień i odpowiedzialności pracowników określają indywidualne zakresy czynności.
4. Wewnętrzne uregulowania dotyczące organizacji i porządku pracy, oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników określa Regulamin Pracy.
5. Podział na wewnętrzne komórki organizacyjne i ich szczegółowy zakres działania określa dyrektor Domu w Regulaminie Organizacyjnym, zatwierdzonym przez Prezydenta Miasta Ruda Śląska.


§ 7

1. Przy Domu dziaÅ‚a Gospodarstwo Pomocnicze pod nazwÄ…: Gospodarstwo Pomocnicze przy Domu Pomocy SpoÅ‚ecznej „Senior” w Rudzie ÅšlÄ…skiej, zwane dalej Gospodarstwem.
2. Szczegółowe zasady organizacji i funkcjonowania Gospodarstwa okreÅ›la Regulamin Organizacyjny Gospodarstwa Pomocniczego przy Domu Pomocy SpoÅ‚ecznej „Senior”, zatwierdzany przez Dyrektora Domu Pomocy SpoÅ‚ecznej „Senior”.

§ 8

1. W Domu Pomocy SpoÅ‚ecznej „Senior” dziaÅ‚a Rada MieszkaÅ„ców, bÄ™dÄ…ca organem doradczym Dyrektora Domu.
2. Szczegółowo zadania Rady okreÅ›la Regulamin Rady MieszkaÅ„ców Domu Pomocy SpoÅ‚ecznej „Senior”.
3. Sprawy porządkowe i zasady współżycia obowiązujące wszystkich mieszkańców Domu określa Regulamin mieszkańców.


V. Zasady gospodarki finansowej

§ 9

1. Dom prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o finansach publicznych (tekst jednolity Dz.U. z 2003r. Nr 15, poz. 148 z późniejszymi zmianami), na podstawie którego pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek dochodów budżetu Miasta.
2. Podstawą gospodarki finansowej Domu jest roczny plan finansowy dochodów i wydatków, opracowany w oparciu o uchwalony budżet Miasta, zatwierdzany przez Prezydenta Miasta.


VI. Postanowienia końcowe

§ 10

1. Statut Domowi nadaje Rada Miejska.
2. Zmiany w Statucie mogą być dokonywane w trybie przewidzianym dla jego nadania.

§ 11

Traci moc dotychczasowy Statut Domu Pomocy SpoÅ‚ecznej „SENIOR”, nadany UchwaÅ‚Ä… Nr 141/XI/99 Rady Miejskiej w Rudzie ÅšlÄ…skiej z dnia 28.06.1999r.



Opublikował: Seweryna Stryj
Publikacja dnia: 28.07.2010
Podpisał: Seweryna Stryj
Dokument z dnia: 28.07.2010
Dokument oglÄ…dany razy: 999